Recursos per conèixer l’entorn del poble de Castellterçol

Aquest bloc és un recull d’activitats de descoberta de l’entorn adreçat a alumnes d’E.Infantil, primària i ESO.

Durant el curs 2004-05, ara ja fa uns quants anys, a la llavors Escola Ramona Calvet de Castellterçol, ens vàrem plantejar l’objectiu de treballar de manera sistemàtica i per tant de fer conèixer, l’entorn natural més proper als nostres alumnes.
Els procediments que ens plantejàvem eren:
• La interpretació: d’esquemes, de plànols i de gràfiques
• La relació: de conceptes a partir d’esquemes i d’animals i plantes amb els seus hàbitats
• L’observació directa: de diferents espècies d’arbres, arbustos, lianes, algunes roques…
Les actituds, els valors i les normes que ens plantejàvem treballar eren:
• Tenir una actitud de respecte tant pel patrimoni històric com natural.
• Valorar la importància i necessitat d’uns espais naturals.
• Respectar les normes que es donen en l’itinerari.
I els objectius didàctics eren:
• Identificació del lloc on he anat.
• Conèixer algunes de les espècies més característiques tant de flora com de fauna.
• Interpretar i relacionar la vegetació, segons el clima i el lloc on viuen.
• Influència de l’home dins el medi natural.

Amb la voluntat de donar contingut científic i de fer accessible aquest treball a totes les etapes educatives, tant pels alumnes com pels mestres, se’ns va acudir la idea de crear un ITINERARI DE NATURA. Per a fer-ho vàrem senyalitzar diverses parades en un recorregut pels voltants de l’escola i a cada una d’elles vàrem proposar diverses activitats pensades per treballar amb els alumnes a diferents edats i nivells de complexitat.
En cursos posteriors aquesta idea de l’itinerari va créixer i adaptar-se als canvis que s’anaven donant a l’entorn sobretot en tres direccions.
• Per una banda i a partir d’una dotació del Departament d’Educació d’eines tecnològiques pel laboratori (Equipament TIC) es varen adaptar algunes parades a la possibilitat d’utilitzar aquests nous materials, molt més precisos i científics. (Aparells de mesura de temperatura o soroll, webcams adaptades a ordinadors, càmeres digitals de fotografia…) També vàrem crear el quadern de l’alumne que inclou les diverses fitxes i propostes de treball, el mapa i la guia de situació i de contingut de cada una de les parades, agrupades dins d’unes tapes, així com la guia d’ús adreçada als i les mestres.
• Per l’altra banda es va començar a participar en el projecte: “L’escola adopta un monument” juntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona i alguns Camps d’Aprenentatge i naturalment això, de moment, ha permès millorar les propostes de treball del Castell i de la Poua de Can Revitllat.
• I, finalment, també ens vàrem adonar que l’itinerari era l’excusa per apropar aquest entorn a la resta de comunitat educativa. Per això vàrem començar a generar tot un seguit d’activitats transversals i complementàries que giraven a l’entorn de l’itinerari: cada setmana cultural tenia alguna activitat a l’itinerari. Vàrem plantar els pals de la senyalització de les diferents parades amb la col•laboració de diferents avis del poble. Vàrem pintar llocs de l’itinerari amb diferents pintors del poble (en podeu veure una mostra a la tapa del dossier de l’alumne fet amb l’Eva Armisén). Vàrem gravar un cd tots els nens i nenes amb en Marc Parrot amb sons i lletres inspirats en l’itinerari. Vàrem fer representacions teatrals al Castell amb la col•laboració dels Amics del Castell. Vàrem fer gimcanes amb els pares i mares per l’itinerari, per explicar oficis antics, excursions guiades per adults per conèixer elements d’aquest itinerari. Vàrem estrenar la Rocacorba (Cap gros de l’escola) a l’era del Casuc…
Actualment, que l’escola ha canviat cap a ser un Institut Escola, i això vol dir que ens anem fent grans, tant pel número d’alumnes, com per l’edat d’aquests, hem tornat a recuperar el “grup de treball de mestres” per:
• Revisar el número i ubicació de les parades, ja que alguns espais físics han canviat (per exemple, el Casuc). Revisar els materials d’alumnes: les fitxes de treball i la carpeta/quadern de treball per adaptar-lo al nou centre (Institut Escola).
• Començar a generar activitats pels alumnes d’ESO en algunes d’aquestes parades.
• Continuar la col•laboració amb l’UAB per desenvolupar nous projectes de treball de monuments, per exemple el campanar del poble pels alumnes de CI.
• Refer la senyalització de les diferents parades que amb el temps s’han malmès, demanant la col•laboració econòmica dels “Amics del castell” i de l’Ajuntament/ Diputació.
• Actualitzar la pàgina web incloent-hi tots els canvis que es vagin fent i adaptant-la a aquest format de bloc
• Continuar la col•laboració amb les famílies, Ajuntament, Consorci del Moianès i diverses entitats del poble per portar a terme activitats relacionades amb aquest entorn.
• Desenvolupar les bases i organitzar amb els “Amics del castell” i la Fundació Josep M de Anzizu dues activitats vinculades a aquest espai i que serveixin d’ampliació de les ja existents. Per una banda, una mostra de dibuixos del natural pels alumnes de 5è d’Educació Primària, que es dirà Memorial Isidre Clapers i per l’altra, un projecte APS (Aprenentatge i servei)de fotografia sobre “el castell i la seva època” adreçat als alumnes de 3r d’ESO.
• Ampliar l’itinerari a altres parades del poble per ordenar i recollir activitats o projectes que en aquest moment ja s’estan fent a diversos cursos: visita a l’Ajuntament, a empreses antigues i actuals, fonts i granges del poble, museus, estàtues, edificis singulars… L’objectiu final és passar de tenir un ITINERARI DE NATURA a un ITINERARI PER L’ENTORN que ens ajudi a conèixer i, per tant, respectar tot el que ens envolta.



One Response

Deixa un comentari


*

css.php